середа, 22 листопада 2017 р.

Цінні навички та здоровий розвиток підлітків


Батьків підлітків, як правило, цікавить питання, чи розвиваються в їхніх дітей навички, необхідні для досягнення успіху в житті. Оцінити цей процес досить складно, адже батьки спостерігають своїх підлітків у найбільш регресивному й інфантильному стані – коли вони вдома зі своєю родиною!
Нове дослідження в галузі неврології підтверджує той факт, що людський мозок досягає зрілості в середньому до двадцяти років. У зв'язку з цим виникає питання: на що батькам необхідно звертати особливу увагу, коли мова йде про набуття підлітками важливих життєвих навичок, і які критерії при цьому використовувати?
Якщо відповісти коротко – на «рух уперед». Батьки повинні бачити прогрес у розвитку в підлітків десяти найважливіших життєвих навичок і знати про те, як їм сприяти цьому процесу. Важливо також бути об'єктивними та враховувати особливості темпераментустилю навчанняй життєвих обставин своїх дітей.
Далі пропонується перелік десяти цінних навичок та їх характерні особливості.
1. Мотивація на досягнення особистих цілей: ініціатива, зацікавленість, готовність пробувати нове, наполегливість, старанність, цілеспрямованість, драйв у послідовності щодо своїх інтересів та особистого розвитку. Нюанси: підліток може проявляти завзяття в розвитку навичок ді-джея, а не під час вивчення фізики чи хімії.
2. Навички, пов'язані з виконавчими функціями мозку: планування; організація; виконання й завершення певної роботи; прийняття обґрунтованих, зважених рішень; розсудливість; концентрація й самоконтроль. Нюанси: у ранньому підлітковому віці половина нейронних зв'язків у префронтальній корі мозку знаходиться ще в незрілому стані, на стадії формування, тому для підлітків характерна легковажна непослідовність.
3. Навички самостійності та впевненості у своїх силах: управління фінансами, уміння готувати їжу, прати; орієнтуватись у використанні громадського транспорту й досвід роботи (заповнення анкет, проходження співбесід, уміння сумлінно працювати, уміння приймати критику й дотримуватись інструкцій). Нюанси: діти можуть відчайдушно опиратись, але батьки в будь-якому випадку повинні наполягати на навчанні підлітків описаних навичок.
4. Академічні навички: базові навички для досягнення відповідних віку освітніх цілей; інтелектуальна допитливість; звичка вчитись; уміння цінувати значення навчання. Нюанси: у середніх класах школи в період статевого дозрівання успішність дітей може трохи знижуватись, але освіта є настільки високим пріоритетом, що батьки повинні йти на все, щоби «пов'язувати» підлітків зі школою, зацікавлювати їх виконувати домашні завдання, спілкуватись з учителями й наполягати на роботі над собою.
5. Фізична активність і здорові звички: уміння цінувати й самостійно займатись фізичними вправами, спати, їсти, стежити за своїм здоров'ям, а також обмежувати власні ризики та вплив засобів масової інформації, відмовлятись від вживання спиртних напоїв і наркотичних речовин. Нюанси: батьки не можуть повністю контролювати дитину, але вони можуть управляти її ресурсами й надавати необхідні можливості, тобто забезпечувати дитину здоровим харчуванням, вимикати телевізор, наполягати на систематичному відвідуванні спортивної секції й розповідати про наслідки вживання алкоголю та наркотиків.
6. Емоційна грамотність, розважливість і самоорганізація: уміння визнавати й виражати власні почуття прийнятним способом; уміння відчувати співчуття до інших людей; здатність контролювати фактори, які спонукають до дій, справлятись із негативними емоціями. Нюанси: через постійну зміну настрою, спричинену гормональними змінами, через ще нерозвинений центр «контролю над спонуканнями», розташований у головному мозку, підлітки часто відчувають тривогу та хвилювання. Тому батьки повинні зосередитись на тому, щоб завжди бути готовими прийти на допомогу слушною порадою й показати приклад ефективного володіння навичками самоконтролю та саморегуляції.
7. Соціальні навички: здатність оцінювати міжособистісні ситуації й непорозуміння, співпрацювати з іншими людьми; навички спілкування; навички вирішення конфліктів; уміння бачити перспективу й навички точної оцінки своєї ролі у групі. Нюанси: оскільки підлітки віддаляються від своїх батьків і постійно сваряться із братами й сестрами, мотивована практика даних навичок відбувається в них в іншому соціальному оточенні (наприклад, у школі, кафе, на позашкільних заняттях, із друзями).
8. Навички взаємин і цінностей: здатність підтримувати стосунки тривалий проміжок часу; уміння розвивати дружні взаємини; товариськість; уміння гармонійно поєднувати власні потреби й потреби коханої людини в романтичних стосунках; навички близьких відносин. Нюанси: темперамент грає величезну роль у визначенні потреби людини в соціальній взаємодії, але батьки можуть заохочувати, демонструвати на прикладі й надавати своїм підліткам систему взаємовідносин, включаючи їх взаємини з мудрими дорослими, щоби сприяти розвитку їх соціальних навичок.
9. Моральна поведінка, цілісність і характер: уміння постояти за справедливість; сумлінність; відповідальність за себе й тих, хто потребує захисту. Нюанси: хоча більшість підлітків, прагнучи знайти себе, ризикують, брешуть і порушують правила, вони також демонструють чудову прихильність тому, що, з їхньої точки зору, є «правильним». До 25-ти років їх цінності змінюються, трансформуються, стають зрілими й інтегруються в систему, яка, як правило, багато в чому збігається із системою цінностей їхніх батьків.
10. Духовність і цілеспрямоване життя: здатність приймати мінливості долі та справлятись із ними; емоційна стійкість; прагнення до осмисленого життя; поступове оволодіння вмінням цінувати вдумливе міркування й духовне зростання. Нюанси: у вихованні даних навичок у підлітків ключову роль відіграють терпіння батьків і демонстрація ними відповідних навичок на власному прикладі.
Найгіршим способом використання батьками даного переліку навичок є проповіді, лекції та зайве, нав’язливе обговорення кожного з його пунктів. Це все одно, що годувати підлітка одними фруктами й овочами та вважати це здоровим раціоном харчування. Тут важливі делікатність, ненав'язливість, повага та власний приклад.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ПОГОДЖЕНО: Директор  центру практичної психології і соціальної роботи Тернопільського обласного інституту післядипломної ...